Search
Close this search box.

آموزشگاه زبان دانیال

یادگیری زبان انگلیسی به کمک فلش کارت ها

یادگیری زبان انگلیسی به کمک فلش کارت ها یکی از روش های قدیمی ولی در عین حال جذاب و پرکاربرد محسوب می شوند که بازدهی مثبت استفاده ازآنها در کل دنیا ثابت شده است. فلش کارت های زیادی با موضوع و بخش بندی های بسیار متنوعی در بازار و اینترنت وجود دارد. شما میتوانید با استفاده از آن ها با دنیای کلمات بیشتر آشنایی پیدا کرده و از دایره لغات خوبی برخوردار ‌شوید. پیشنهاد ما استفاده مکرر از فلش کارت های زبان انگلیسی است. بین معنی که سعی کنید ابتدا موضوعاتی را انتخاب کنید که به آنها علاقه بیشتری دارید سپس سراغ باقی شاخه ها بروید.یادگیری زبان انگلیسی به کمک فلش کارت ها

شش اصل مهم در مورد یادگیری زبان انگلیسی به کمک فلش کارت ها

اصل شماره یک: از تصاویر استفاده کنید.

یک اصل ساده به نام «اثر برتری تصویری» هست که از روانشناسی شناختی دهه های شصت و هفتاد میلادی قرن بیستم ریشه گرفته است. این اصل مبتنی بر این نکته است که ما انسانها اصولا تصاویر را بسیار خوب بخاطر میسپاریم ولی در بیاد سپردن کلمات خیلی ضعیف تر هستیم. همانطور که میدانیم زبانها هم پر از کلمات هستند و خبری از تصاویر در زبان نیست. بنابراین استفاده از فلش کارت با تصویر می تواند بهترین ترفند برای یادگیری زبان دوم محسوب شود.

پس همیشه حتماً از تصاویر استفاده کنید (حداقل در یک طرف هر فلش کارت) و اگر این تصاویر ربطی به آنچه میاموزید داشته باشند، یادآوری نیز مقداری بهتر میشود. بی شک امروزه با وجود ۴۵ میلیارد عکسی که در اینترنت یافت میشود کار سختی پیش رو نخواهید داشت.

اصل شماره دو: هرچه بیشتر بهتر

 برای هر مطلب هرچه فلش کارتهای بیشتری درست کنید آن مطلب را بهتر حفظ خواهید کرد. میتوان گفت برای کلمات حداقل دو نوع فلش کارت متفاوت وجود دارد که ارزش استفاده کردن را دارند:

دسته اول فلش کارت ادراکی

این دسته ار فلش کارت ها، فلش کارتهایی هستند که درک زبان آموز را میسنجند. در این مورد یعنی کارتهای ادراک، لغت را به تنهایی و بدون متن دیگری در کنارش در یک سوی کارت مینویسید. درطرف دیگر کارت هم از تصاویر، جملات نمونه و سایر موارد کلیدی که فکر میکنید مهم هستند میتوانید استفاده کنید. در برقراری ارتباط بین یک لغت جدید با تصاویر، این نوع کارتها بسیار مفید وکارآمد هستند. دفعه بعد که آن لغت را در متن جدیدی دیدید یا شنیدید، آن ارتباطات دوباره زنده میشوند.

دسته دوم فلش کارت تولیدی

 فلش کارتهایی که توانایی تولید زبان را میسنجند. مثلاً حیوان بامزه ای که دمش را تکان میدهد و دوست دارد دنبال گربه ها بدود چیست؟

این نوع کارتها مجبورتان خواهند کرد که آن کلمه را بیاد بیاورید. این نوع کارتها همچون تقویت کننده کارتهای غیرمستقیم عمل کرده و هر وقت بخواهید از آن لغت در نوشته یا مکالمه اتان استفاده کنید، یادآوری آن را آسانتر خواهد کرد.

 اصل شماره سه: ساده نگهداشتن کارتها

 شاید وقتی لیست لغات زبان تازه را میبینید که در گروههایی کنار هم قرار گرفته اند وسوسه شوید که همان گروه بندی را حفظ کنید. احتمالا پیش خودتان میگویید چرا وقتی میشود نام روزهای هفته را در یک یا دو کارت نوشت چرا باید وقتم را صرف ساختن هفت کارت جداگانه کنم؟

این روش اصولا ایده خوبی نیست.  اما چرا؟؟؟

اینچنین کارت هایی اصولا مشکل ساز هستند زیرا توانایی ما برای یادآوری هر کدام از لغات متفاوت است. مثلاً شایددر مورد روزهای هفته  Monday را خوب بیاد داشته باشید، Tuesday‌را کمی بیاد آورید ولی در یادآوری Wednesday‌ مشکل داشته باشید. پس اگر هر سه لغت روی یک کارت نوشته شده باشند، هر بار که میخواهید یکی از اینها را به یاد آورید باید هر سه را در ذهنتان تکرار کنید. چرا باید زمان را صرف تکرار Monday کرد وقتی که آنرا بخوبی بیاد دارید. بنابراین فلش کارتهای گروهی را به کوچکترین اجزای تشکیل دهنده آن تقسیم کنید بگونه ای که هر کدام فقط یک پاسخ داشته باشند.

اصل شماره چهار: متضادها وسوسه برانگیزند ولی از آنها دوری کنید.

 نوشتن متضادها روی فلش کارت اصولا یکی از بدترین ایده های زبان آموزی است. زیرا گاها زبان اموزان از این می نالند که وقتی به از چند هفته می خواهیم هر کدام از آنها را بیاد آوریم هر دو لغت را بیاد میاوریم ولی درواقع معنی دو لغت متضاد را نمیتوایمم تشخیص دهم. مثلاً انگار از من بپرسند امروز هوا چطور است و من نمیدانم که بگویم امروز هوا سرد یا گرم است؟ کلمه سرد و گرم را به خوبی به یاد می آوریم و می دانیم متضاد هستند اما معنی لغت سرد یا لغت گرم را نمیتوانیم به خاطر بیاوریم.

در ساخت فلش کارتها برای لغات یا مفاهیم مرتبط بهم خیلی دقت کنید و تا حد امکان آنها را بصورت مستقل از یکدیگر بسازید. اینکار را برای لغاتی که از لحاظ موضوع بهم مربوط هستند نیز انجام دهید. مثلاً stoplight, crosswalk, street و sidewalk و همینطور متضادها مثل cold و hot.

اصل شماره پنج: کوتاه بنویسید.

در یک فلش کارت بد سوال بیش از حد طولانیست.

مغز انسان تمایل به تنبلی دارد و البته همیشه راه راحت را انتخاب میکند. در حین تمرین و یادگیری یک فلش کارت، نزدیکترین موارد به لغت مورد نظر را بخاطر میسپاریم و تمایل بر این است که بیخیال باقی کلمات شویم. ولی در این فلش کارت اطلاعات اضافی زیادی هست و اگر مغز آنها را از بر کند، هیچ کمکی به یادآوری نخواهند کرد و کاملاً بی فایده هستند. توضیحات و پرسشهای روی فلش کارت را تا حد امکان ساده و سرراست نگه دارید تا تاثیری مثبت و مفید روی بخاطر سپردن اطلاعات داشته باشد:

بنابراین یک فلش کارت خوب کوتاه و سرراست.

اصل شماره شش: اطلاعات غلط ندهید.

فلش کارت بد، فلش کارتی است که اطلاعات اشتباهی را به خودتان نشان میدهید.

front and back

فلش کارتی که در بالا میبینید مختصر، واضح و قابل فهم است ولی مشکلش این است که وقتی جمله غلطی را روی فلش کارت میخوانید بعدها فکر خواهید کرد که چنین جمله ای صحیح است حتی اگر قبلاً میدانستید که آن جمله اشتباه است. پس خواندن این فلش کارت احتمال گفتن جمله you eats hamburgers در آینده را بیشتر میکند.

 پدیده ای به نام تاثیر حقیقت وجود دارد که با استفاده از حافظه ناخودآگاه، باعث میشود فکر کنیم چیزهایی که برایمان آشنا هستند، معتبرتر و صحیحتر از چیزهای ناآشنا هستند و مهم نیست که منبع آن اطلاعات چقدر موثق باشد. هربار که مورد نادرستی مثل جمله بالا را میخوانیم، احتمال ارتکاب آن اشتباه در آینده را افزایش میدهیم. پس اگر میخواهید از روش تصحیح غلطها در فلش کارت استفاده کنید، اینگونه انجامش دهید:

back front

 

بنابراین برای داشتن یک فلش کارت خوب کلمه غلط را ننویسید بلکه جایش را خالی بگذارید.

تمام سعیتان را بکنید تا از نوشتن اشتباهات دوری کنید چون اگر اینکار را نکنید، این فلش کارتها باعث مشکلات بسیاری خواهند شد. زیرا اگر از روش نوشتن اشتباهات استفاده کنید، در به یادآوری فلش کارتهای ساده و صحیح هم به مشکل برخواهید خورد. پس فلش کارتهایتان را چک کنید تا مبادا اشتباهاتی ناخواسته در آنها وجود داشته باشد. اگر کارتهایی با اطلاعات اشتباه یا کارتهایی سخت و مشکل داشته باشید، باید از مغزتان تشکر کنید که آنها را بخاطر نسپرده و فرصت تصحیح اشتباهات و ساده تر کردن کارتها را در اختیارتان گذاشته است.

درصورت نیاز به اطلاعات بیشتردراین زمینه می توانید ازطریق ایمیل

nazila_entezarii@yahoo.com 
danialschools@gmail.com

باما درتماس بوده و سوالات و مباحثی که دغدغه ذهنیتان هستند را مطرح نمایید تا درپست های بعدی به آنها بپردازیم.

اگر از این مقاله خوشتون اومده برای دوستانتون بفرستین.

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Telegram
Share on Whatsapp

نظر خودتون را پست کنید.